Het grootste voordeel van E-mail marketing

Veel mensen onderschatten de waarde en kracht van e-mail marketing. Dit heeft vooral te maken met de persoonlijke benadering van de persoon en hoe we zelf de vele nieuwsbrieven ervaren. De meeste vinden we maar irritant en irrelevant toch?

E-mailen is toch ouderwets?

Omdat we 90% van deze mails direct naar de prullenbak verwijzen associëren we dit met iets negatiefs. Hierdoor onderschatten ondernemers zelf ook de kracht van e-mail marketing. Want denk nu eens aan de 10% van alle e-mails die je wel leest?

En denk dan vooral hoe je daar mee omgaat en waarom je deze leest? Check in de e-mail benchmark van 2018 hoe Nederlanders met hun e-mail omgingen.

Denk aan de mails die je wel opent en leest.

Juist! Nu gaan je ogen open. Het gaat om de kwaliteit die je aangeboden wordt, en hoe relevant deze informatie voor jou is.

Grote kans dat deze 10% van alle e-mails die je wel leest en opent. Je ook bewust voor hebt ingeschreven, al dan niet omdat je iets gratis zoals een e-book kreeg.

De vele voordelen van e-mail marketing.

E-mail marketing kan dus zeker wel voor je werken. Sterker nog het heeft heel veel voordelen ten opzichte van alle andere online marketing oplossingen.

De lijst met e-mail adressen van mensen die zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Is van jou. Natuurlijk wil je deze mensen niet kwijt en ga je ze niet elke dag spammen met zinloze berichten.

Wanneer je dit zorgvuldig en bekwaam doet, dan is dit iets waar je jarenlang plezier van hebt.

Lagere kosten en meer rendement op langere termijn.

Elk verzameld e-mail adres, is in jouw beheer en hoef je dus geen geld meer in te investeren.

In tegenstelling tot diverse advertentiecampagnes op bijvoorbeeld Facebook en Google. Daar betaal je voor het bereik en om mensen klant van je product of dienst te laten worden.

Als het goed is zijn alle mailadressen al van potentiële klanten en of reeds klanten die een zeer hoge interesse in je product hebben.

Kwaliteit boven kwantiteit.

Omdat je deze mensen niet elke dag kunt spammen met nieuwsbrieven is e-mail marketing meer een online marketing tool voor de langere termijn.

Zo kun je er een perfecte klant bedrijfs relatie mee opbouwen. Je kunt een vertrouwen bij de klant opbouwen, laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied.

En uiteindelijk, vroeg of laat zullen deze e-mail adressen converteren naar nieuwe klanten en nieuwe aankopen.

Een betrouwbaar imago en klanten bedrijfsrelatie opbouwen.

Klantenbinding, het opbouwen van een betrouwbaar imago en een perfecte klant bedrijfsrelatie zijn de grote voordelen van E-mail marketing en hebben relatief lage kosten wanneer je dit over een langere termijn uitstrekt.

Er zijn natuurlijk nog meer voordelen van deze online marketing strategie. Op deze website kun je mooi alle voordelen van e-mail marketing lezen en hoe dit voor je kan werken.

Bij het bouwen van een mailbestand is het erg belangrijk om de relevantie hoog te houden. Vroeger wou iedereen altijd maar zoveel mogelijk adressen verzamelen om in een keer miljoenen mensen te kunnen bereiken met een e-mail.

Tegenwoordig is dit niet de manier. De zorgt voor een onbetrouwbaar beeld van je bedrijf en richt op de lange termijn alleen schade aan.

Je wilt dus kwaliteit in plaats van kwantiteit bij het verzamelen van e-mailadressen.

Verspil geen tijd aan personen die toch geen interesse hebben.

Als je een fysieke winkel zou hebben, wil je toch ook niet tijd verspillen aan mensen waarvan je eigenlijk al weet dat ze toch niets gaan kopen, omdat het je doelgroep totaal niet is?

Bij e-mail marketing werkt het net zo.

Hier moet je rekening mee houden bij het verzamelen. Want juist in dit proces is het essentieel om na te gaan hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken en hun e-mail adres bij je achterlaten.

Veel bedrijven doen dit met een zogeheten lead-magnet. Dit is een perfect middel om op een betaalbare manier een nieuwsbriefbestand op te bouwen.

De gratis lead-magnet.

Je geeft namelijk iets gratis weg. Dit kun je vanaf je website doen en op een probleem dat jouw doelgroep heeft inspelen. Dit kan echt van alles zijn, maar het moet goed bij je doelgroep passen.

Je zou bijvoorbeeld een e-book kunnen maken met daarin een aantal tips over een bepaald onderwerp waar je doelgroep naar zoekt. Je kunt ze in zo’n e-book opweg helpen, maar de uiteindelijke oplossing bij jou laten halen.

Je snap dat alleen de mensen met echte interesse in jouw product dat ebook zullen downloaden en hun mail adres dus achterlaten.

Vervolgens kun je deze een welkomst e-mail sturen met het gratis e-book en zo toevoegen aan je nieuwsbrief bestand. Dit is ook een van de redenen waarom bedrijven zelfs aan offline e-mail marketing doen.

Funnels en meerdere groepen.

Vanaf hier kun je nog verder gaan en zelfs gaan optimaliseren door een funnel te maken en of je lijst in meerdere groepen te splitsen. Zo kun je twee lijsten beheren waarvan er een met alle email adressen van mensen die al iets hebben gekocht bij je.

En een bestand met adressen van mensen die nog niets hebben gekocht maar wel interesse hebben in je product of dienst.

Hoe dan ook is e-mail marketing een online strategie die een positieve bijdragen kan leveren voor je bedrijf. Mits dit goed ingezet wordt en je weet wat je doet. Wellicht is het daarom een goed idee om een online marketing agency met verstand hiervan in te schakelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 − 1 =