Hoe schrijf ik een goede tekst? De voorbereiding

Het verwoorden van gedachten is niet altijd even makkelijk. Om een tekst te schrijven waarmee je voor elkaar krijgt wat je voor ogen hebt evenmin. Daarom is het handig om een aantal zaken in je achterhoofd te houden als je begint aan het schrijven van een tekst voor bijvoorbeeld op je website. Je kan het vanzelfsprekend ook laten doen, zoals door Online Furore, maar indien je geld wilt besparen kun je altijd zelf eerst een poging wagen.

Een goed begin is het halve werk

Voordat je daadwerkelijk een woord op papier kan zetten zijn er al aan aantal zaken die je gedaan moet hebben. De basis, het fundament moet goed zijn, anders stort de rest in. Wat moet je weten voordat je de woordkunstenaar in jezelf los kan laten?

Onderzoek

Waar gaat het eigenlijk over? Je hebt een eigen webpagina, of misschien een webshop waar je teksten voor nodig hebt. Maar waarover gaan deze teksten? Wat is het onderwerp en wat is er te vinden over dat onderwerp? Laten we als voorbeeld een webshop met beddengoed nemen. Als je teksten daarover gaat schrijven moet je weten wat er allemaal te koop is op dat gebied, welke materialen er gangbaar zijn, wat de verschillen zijn etc. Natuurlijk hoef je niet tot in detail op te kunnen dreunen welke soort veren er allemaal gebruikt worden, maar een redelijke algemene kennis is wel handig. Dan schrijf je ook vlotter.

Recht op je doel af

En wat wil je bereiken met je teksten? In het geval van een webshop is het vaak de bedoeling dat je met de teksten mensen naar jouw pagina lokt om hen te verleiden tot het doen van een aankoop. Op een site staan verschillende teksten, teksten om gevonden te worden door de zoekmachines bijvoorbeeld. Maar ook informatie over de producten of het bedrijf.

Aan wie schrijf je eigenlijk?

Het is ook altijd wel handig om te weten aan wie je je eigenlijk richt met je teksten. Bij een webshop richt je je om mensen die beddengoed willen kopen of zich willen informeren op het gebied van beddengoed. Daarom is het ook interessant om informerende teksten te combineren met promotionele teksten, misschien koopt men in hun zoektocht naar informatie ook meteen iets. Maar wie is dus je doelgroep, leeftijd geslacht, opleidingsniveau. Soms heb je een specifieke groep soms een hele brede doelgroep. Als je dit allemaal hebt uitgezocht kan je beginnen met het echt werk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *