Deze trends spelen er rondom influencer marketing

Wat kunnen we verwachten de komende jaren op het gebied van influencer marketing, verandert er veel of hoeven we binnenkort bijna niets meer te doen? Om dit onderwerp af te trappen beginnen we met het onderwerp micro-influencers.
Deze trend is al even aanwezig maar zal snel in populariteit stijgen. Tegenwoordig doet iedereen verslag van zijn of haar leven, zelfs de kleine influencers worden daardoor steeds interessanter. Ook uit een recent onderzoek blijkt dat micro-influencers voor meer engagement zorgen dan de macro-influencers. Daarom wordt dit heel handig voor bedrijven die opereren in dezelfde niche als de micro-influencer.

Content

Contenttools worden voor bedrijven ook steeds makkelijker om te implementeren, door bijvoorbeeld een vlog of blog te produceren. Zelfs grotendeels van de kleine bedrijven gaan ermee aan de slag, want het is helemaal gratis. Als er één platform is waar influencer marketing de pan uit rijst, dan is het Instagram.

Het aantal gebruikers blijft stijgen en het is makkelijk in gebruik en heeft een hele hoge engagement. Ideaal dus om je campagne, product of merk onder de aandacht te brengen via dit kanaal.

Creativiteit en het lange termijn denken

Creativiteit is alles, het zal moeilijker worden om op te vallen als je meerdere influencers tegelijk gaat inzetten. Een veelgebruikt idee is het opzetten van teams van influencers en die in te zetten voor de verschillende campagnes. Op lange termijn denken kan lastig zijn maar toch zal het de komende jaren standaard worden.

Enerzijds in de vorm van relaties met de influencers op lange termijn en anderzijds in de vorm van strategieën voor het succes met influencer marketing.

Vertrouwen is het allerbelangrijkst!

Met het toenemende aantal Influencers is het logisch dat de geloofwaardigheid op social media onder druk kan komen te staan. Transparantie is hier het beste middel, over de samenwerkingen, verhoudingen en de relevantie met het merk of product.
Data is ook zo’n belangrijk begrip, of je nu spreekt over Influencers, wie ze zijn, wie hun volgers zijn of waar hun voorkeuren liggen. Alles wordt uitgedrukt in engagement en bereik.

Artificial Intelligence (AI)

Dit klinkt misschien als Science Fiction maar het is echt en zal steeds meer vermengt raken met het dagelijks leven en in business sector. Voor veel marketeers is het onbekend gebied maar de ontwikkelingen gaan erg hard en de AI kan al op een aantal content marketing gebieden prima verschillende diensten bewijzen. Ook worden er steeds meer AI’s ingezet in de customer service. Door de toenemende rekenkracht van de AI’s zullen er steeds meer en betere toepassingen binnen online marketing -en content komen.
De komende jaren zullen dus zeker interessant worden op het gebied van contentmarketing. Trends zijn niet te voorspellen maar er zullen wel mogelijkheden ontstaan om erop in te kunnen spelen. Een algemene tip: wees creatief en leer van alle nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen die zich gaan voordoen.
Bron: Juulr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *