E-mailmarketing maar dan offline

E-mailmarketing is vandaag de dag enorm populair. Werkelijk overal op het internet wordt je daarom gevraagd om je e-mailadres in te vullen. Sterker nog, er zijn voldoende websites die je zelfs belonen als je jouw e-mailadres achterlaat.

Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld kledingwinkels die je een korting geven op je eerstvolgende bestelling. Maar niet alleen met korting proberen bedrijven aan je e-mailadres te komen, om je vervolgens met e-mailmarketing te benaderen. Ook zijn er vele websites waar je waardevolle e-books kunt downloaden, in ruil voor je mailadres.

Dat bedrijven zoveel moeite doen om in contact met je te kunnen komen en te blijven, is niet zo vreemd. Via de e-mail kunnen ze namelijk op ieder gewenst moment met je communiceren. Maar het opbouwen van een adressenbestand kan lang duren, zeker als je er nog mee moet beginnen. Geen zorgen, er is namelijk ook een offline variant van e-mailmarketing die je wel op korte termijn kunt inzetten, nou ja: iets dat heel dicht in de buurt komt. We hebben het over direct mailing.

Wanneer je een direct mail stuurt, gebruik je namelijk ook de adresgegevens van je ontvangers, het gaat in dit geval alleen niet om het e-mailadres, maar om de fysieke adresgegevens. Waarschijnlijk ontvang je al regelmatig een direct mail in de brievenbus. Denk bijvoorbeeld aan de wekelijkse folders of een actiecoupon om mee te doen aan een loterij. Allemaal vormen van direct mailing.

Direct mail voor jouw bedrijf inzetten

Nu vraag je je misschien af hoe je met succes direct mail voor jouw bedrijf kunt inzetten. Dan is het in eerste instantie goed om te weten dat je hiervoor gespecialiseerde bedrijven kunt inschakelen. Direct mailingspecialisten beschikken namelijk over kwalitatief hoogstaande en actuele adressenbestanden.

Maar een actueel adressenbestand is natuurlijk geen garantie voor succes. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je een kwalitatief goede mailing in elkaar draait, voordat je je boodschap voor verzending bij een directe mailingspecialist aanlevert.

Zo zet je direct mailing effectief in

Wanneer je het succes van jouw mailing zo groot mogelijk wilt maken, zijn er in principe 3 belangrijke aandachtspunten:

  1. De inhoud moet aansluiten bij een probleem/behoefte van je doelgroep, anders is de kans zeer klein dat jouw boodschap je ontvangers weet te prikkelen.
  2. De opbouw van je boodschap moet goed zijn (volgens het AIDA-model). Concreet betekent dit dat je de mailing opent met het benoemen van het probleem/behoefte van je doelgroep. Vervolgens wek je verdere interesse in je aanbod en benoem je concreet de voordelen van jouw oplossing, waardoor de ontvanger gebruikt wilt maken van je aanbod.
  3. Tot slot sluit je af met door te vertellen hoe de ontvanger gebruik kan maken van je aanbod. Ook is het belangrijk dat je een bepaalde mate van urgentie veroorzaakt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de actie tijdelijk geldig te maken, een bepaalde korting alleen aan de eerste zoveel reacties te verstreken enzovoorts.

Zelf doen of uitbesteden?

Om van jouw mailing een succes te maken, zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden. Zoals gezegd is het in eerste instantie belangrijk dat je een kwalitatief actueel adressenbestand hebt. Maar daarnaast is het ook van belang dat je de boodschap goed opbouwt en ervoor zorgt dat het openingspercentage van jouw poststuk zo hoog mogelijk komt te liggen.

Wanneer je geen kennis van zaken hebt om rekening te kunnen houden met de genoemde aandachtspunten, is het raadzaam om je de direct mailingcampagne uit te besteden. Een mailing vraagt immers om een investering en een investering doe je om hem terug te verdienen. Als je er niet zeker van bent of je daartoe in staat bent, is het dus beter om een gespecialiseerd bedrijf in de arm te slaan en het werk bij hen neer te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

vijf × twee =